Saturday, July 18, 2009

Learning to write great fiction...

Sekarang ni tengah sibuk baca buku ni : Write Great Fiction; Description & Setting...Buku ni dipinjam di Perpustakaan Kuala Lumpur...Sejak kerja di Kompleks Dayabumi, baru bulan May haritu aku tau dekat mana Perpustakaan Kuala Lumpur...Perpustakaannya luas, cantik, selesa...Eh, ini dah menyimpang dari tujuan asal aku tulis blog kali ni...Dari tajuknya, tentu sekali buku ni untuk belajar menulis karangan Fiksyen yang bagus...Aku baru baca sampai Chapter 3...Menarik bukunya dan mudah difahami...Antara yang telah aku pelajari ialah, cara mengumpulkan data untuk karangan kita iaitu dengan cara menulis setiap kejadian, penelitian kita terhadap orang di sekeliling, penelitian terhadap radio, tv...Dan di dalam buku ini juga, penulisnya juga mencadangkan agar setiap penulis mempunyai satu jurnal harian dan juga diari...Jadi, mulai sekarang, aku perlu mengadakan satu jurnal dan diari untuk mengumpul data2 yang mungkin berguna untuk karangan aku nanti...Buku ini menceritakan teknik dan latihan untuk menyediakan satu dunia yang dipenuhi orang, tempat dan kejadian yang boleh dipercayai...Aku berharap, bila dah habis baca buku ni nanti, aku akan dapat menghasilkan karangan fiksyen aku dengan lebih baik lagi...

No comments:

Post a Comment